Skip to content
+36-30-190-7315 gerincgyogyitas@gerincgyogyitas.hu 1122 Budapest, Alkotás út 15. Nyitvatartás H-P 8-20

A D vitamin és a csontok kapcsolata ( csontritkulás )

csontritkulásA csontritkulás napjainkban egyre több embert érint! A betegség megelőzésében és kezelésében fontos szerepe van a megfelelő táplálkozásnak, vitaminok, ásványi anyagok bevitelének. A D-vitamin fokozott jelentőséggel bíz a csontritkulás szempontjából!

A D-vitamint az emberi szervezet napsugárzás hatására képes előállítani, de lehetséges a „kész termék” bevitele is, például hal fogyasztásával vagy különféle vitaminkészítményekből. A megfelelő mennyiségű vitamin megakadályozza a csontritkulás (osteoporosis) kialakulását. Fontos szerepe van még a kalcium és foszfor felszívódásában és beépülésében, a csontképződés folyamatában, a csontok egészséges fejlődésében és a csontgyógyulásban (például törés után).

A csontritkulás és a D-vitamin kapcsolata

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, mely fontos szerepet játszik a csontok anyagcseréjében és úgy tűnik, gyulladás csökkentő hatással is rendelkezik. Az alacsony D-vitamin szint szoros kapcsolatban áll még a növekvő szív-, és érrendszeri halálozással, bizonyos rák típusok előfordulásával és olyan autoimmun betegségekkel is, mint a szklerózis multiplex.

Jól ismert a D-vitamin és a kalcium szerepe az időskori csontritkulásban. Úgy tűnik, a D-vitamin hiány önálló rizikófaktor ebben az esetben. Ez tehát azt jelenti, hogy megfelelő kalcium bevitel mellett is kialakulhat csontritkulás, ha az egyén D-vitamin szintje alacsony. A tej, sajt, kefir, és egyéb magas kalcium tartalmú étel, ital fogyasztása önmagában tehát kevés a csontritkulás megelőzéséhez. Emellett sokan vizsgálják a kapcsolatot a túlzott tej bevitel és a csontritkulás között. Egyre inkább úgy tűnik, hogy a tej nemhogy segíti a csontritkulás megelőzését, hanem éppen ellenkezőleg, negatívan befolyásolja azt. Tehát inkább joghurtot, kefirt fogyasszunk tej helyett. A zöldségek fogyasztása kifejezetten javasolt a csontritkulás megelőzése céljából is. Ez a vitamin megtalálható még a tojásban, tőkehalban, olajos halakban és a májban.

A napfény fontossága

Természetesen ha nem akarunk hiányt szenvedni ebből a testünk számára nélkülözhetetlen anyagból, akkor nem elég tudnunk azt, hogy miben van D vitamin hiszen a megfelelő mennyiségű napsugárzás is serkenti a szervezetünkben ennek a vitaminnak a termelését. Sőt azt kell, hogy mondjuk, hogy ennek az alapvető mikrotápanyagnak a legfontosabb és mindenki által elérhető forrása a napfény. Ezért nyáron mozogjunk sokat a szabad levegőn, de mindenképpen figyeljünk arra, hogy le ne égjünk.

A csontritkulás esélyét növelheti a sovány testalkat, a törékeny szervezet, a világos bőr, a genetikának is meghatározó szerepe van, hogy ki mekkora csonttömeget tud elérni. Persze az életmódnak is nagy szerepe van, mivel a szervezettől sok kalciumot von meg a cigaretta, a túl sok alkohol vagy kávé. A helytelen és túlzott, egyoldalú fogyókúrák sem kedveznek a csontoknak, ügyelni kell a kiegyensúlyozott kalcium-, nyomelem- és vitaminbevitelre.

0Shares

Dr Kriston Ildikó vagyok, az ArtHuman Központ alapítója. Végzettségem szerint közgazdász és jogász, szomatodráma vezető (a betegségek lelki hátterét feltáró módszer) és táplálkozási tanácsadó vagyok. Szakképzett gyógytornász kollégáimmal írásainkkal, szolgáltatásainkkal a mozgásszervi panaszok csökkentéséért dolgozunk!

Ehhez a bejegyzéshez 0 hozzászólás érkezett

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Back To Top