skip to Main Content

Teniszkönyök kezelése

Teniszkönyök kialakulása

Testünk izmai inak segítségével vannak összeköttetésben csontjainkkal. Leggyakrabban sportolás közben fordul elő, hogy valamely izomcsoport túlerőltetődik. Ekkor az inakban kis szakadások keletkezhetnek, a csonthártya is megsérülhet, és fájdalmas gyulladás jöhet létre.

teniszkönyök kezeléseA teniszkönyök gyakori kórkép, ami bárkinél előfordulhat, leggyakrabban azonban a 30-50 év közötti korosztályban jelenik meg. A ismert elnevezést azért kapta, mert a teniszjátékosok közel felénél kialakul előbb-utóbb. A teniszkönyök ugyanakkor nem csak a sportolókat sújtja. Előfordul fizikai munkát végzők esetében, illetve bármilyen olyan esetben, amikor valaki gyakran használja a feszítő izmait.

A teniszkönyök a könyök túlterhelésének fájdalma a kar külső oldalán. Az alkar feszítő izmai a felkarcsont külső bütykéhez kapcsolódnak, és túlerőltetéskor a felkarcsont külső bütykén begyullad a csonthártya. A csonthártya gyulladása olyan erős lehet, hogy a beteg a kezébe fogott tárgyakat sem tudja megtartani. Amennyiben az alkar feszítő izmai a túlzott igénybevételnek vannak kitéve, teniszkönyök alakulhat ki. A könyök külső felszíne az érintett izomzat tapadási helyén fájdalmas, gyulladt. Elsősorban középkorú nőknél gyakori, a népesség általában 2-3 %-át érinti. Teniszkönyök esetén a könyök, a kéz és az ujjak hátrafelé feszítésekor nagyon erős fájdalom érzet.  Nem csak a sportolókat érinti a probléma, még sportolni sem szükséges a fájdalom beszerzéséhez. Bárkinél kialakulhat, aki rendszeresen, visszatérő módon gyakran végez bizonyos mozdulatokat a könyökével akár a munkája során, akár szabadidős tevékenység végzésekor.

Akinél már jelentkezett teniszkönyök, számíthat esetleges kiújulásra. Megelőzésképpen a könyököt terhelő tevékenység után érdemes pihentetni, néhány percig jegelni a kart.

Rizikófaktorok, melyek elősegítik a teniszkönyök kialakulását

Belső oldali fájdalom esetén

  • nehéz súlyok emelésével járó munkakör,
  • súlyzós edzés, támaszhelyzetek
  • csuklót megterhelő fizikai munka (pl. nagytakarítás)

Külső oldali fájdalom esetén

  • számítógépes munkakörben túlterhelés,

Teniszkönyök tünetei

  • duzzanat, fájdalom
  • erőtlenség, mozgásbeszűkülés

Teniszkönyök kezelése

Ha a kialakulás kiváltó oka – teniszezés, más erőteljes sport, gyakori gépelés, gépírás – ismert, akkor azt minél előbb ki kell iktatni. Ezt követően többnyire spontán javulás várható. Konzervatív – műtét nélküli – terápiaként a könyökízület és az alkar nyugalomba helyezése és a végtag pihentetése a legfontosabb.

Könyökének a jegelése is hatásosan csökkenti a gyulladást. A fájdalmas terület jegelése, fájdalomcsillapító gyógyszerek szedése, gyulladáscsökkentő krémek alkalmazása, súlyos esetben az érintett ín környékére beadott lidocain- és szteroid-injekció elősegíthetik a gyógyulást.

Teniszkönyök kezelése gyógytornával

Gyulladás esetén óvatosan kell elkezdeni a gyógytornát, hiszen a sejtek fokozottan sérülékenyek. Az izomegyensúly visszaállításához a túlterhelt izomcsoportot kell finom technikákkal nyújtani, az ellen oldali izmokat pedig aktivizálni.

A nagyfokú fájdalom és merevség megszűntével fizioterápia, az inak fokozatos, gyógytornász szakember segítségével történő nyújtása javasolt. A könyök gyulladás visszaszorítása után mindenképp hasznos a gyógytorna. Célirányos gyakorlatok rendszeres végzésével nyújthatja és megerősítheti alkarja izmait és az inakat.

Manuális technikák (pl. Dinamikus manuálterápia, Typaldos kezelés) kifejezetten alkalmasak a panaszok csökkentésére.

A gyógytorna kiegészítéseként, ill. a teniszkönyök által okozott fájdalom csökkentésére használatos a Kinezio Tape szalag, amit szakember helyez fel a fájó testrészre.

Ha a terápia ellenére 2-3 hétnél tovább még mindig fennállnak teniszkönyök okozta panaszok és a fájdalom, akkor operációra is sor kerülhet. A műtét sajnos sajnos nem mindig jár megfelelő eredménnyel. Ezért nagyon fontos már a tünetek jelentkezésekor azonnal orvoshoz, gyógytornászhoz fordulni!

Mit tehetünk otthon a megelőzés érdekében? – Gyakorlat

Alkarját támassza le az asztala, a fájdalmas izomcsoport legyen lefelé. Eemelje fel ujjait és kézfeját az asztalról vagy hajlítsa ujjait és csuklóját felfelé az asztaltól (fájdalom helyétől függően). Az alkarja végig simuljon az asztalhoz. Lassan engedje vissza felemelt ujjait, kézfejét az asztalra.

Ismételje a gyakorlatot 5 percig. Végezze el a gyakorlatot naponta 3x, reggel, délben és este, ezzel állandó ingert nyújt alkarja számára egy nem megterhelő feladattal.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Back To Top